Ben je als werknemer gewond geraakt bij een bedrijfsongeval en weet je niet wat je moet doen? Je zit nog thuis om te herstellen maar je hoopt snel weer aan de slag te kunnen. Je krijgt een mooie bos bloemen met een kaartje, de baas komt op bezoek maar later blijkt dat het letsel ernstiger is dan verwacht. Is het nu wel juist om je werkgever aansprakelijk stellen? In de praktijk horen we vaak dat mensen dit niet snel doen omdat het persoonlijk is. Veel persoonlijker dan bijvoorbeeld bij een verkeersongeval waarbij je de ander niet kent. Je kent tenslotte je werkgever en je wilt dan ook gewoon weer aan het werk zonder raar aangekeken te worden. Dit soort situaties zijn altijd lastig maar werkgevers zijn zich vaak ook wel bewust van de gevaren op de werkvloer. Werkgevers zijn hiervoor in de meeste gevallen verzekerd en kunnen bij een claim de schade melden aan hun verzekering. Als je geen actie onderneemt kan het zijn dat je je rechten verspeelt en dat de kosten niet meer verhaald kunnen worden waarvoor juist de werkgever in de meeste gevallen dekking door de verzekering heeft.
In het geval van een bedrijfsongeval is het verstandig om er zo vroeg mogelijk een specialist bij te halen. Deze kan namelijk de onbeantwoorde vragen die je hebt, goed beantwoorden en je verder helpen met de lastige situatie.
Welke vragen heb je wanneer je een bedrijfsongeval hebt gehad?
- Is mijn werkgever aansprakelijk?
- Heb ik blijvend letsel?
- Wanneer kan ik weer aan het werk?
- Krijg ik een uitkering zolang ik niet kan werken?
- Wordt mijn contract nog wel verlengd?
- Heb ik recht op schadevergoeding?
- Heeft mijn werkgever de inspectie SWZ ingeschakeld?
Neem vrijblijvend contact op met de LetselZaak bij vragen naar aanleiding van een bedrijfsongeval.